17.12.2025

НБУ пропонує модернізувати систему внутрішнього контролю фінкомпаній

Запропоновані зміни посилюють управління ризиками, зокрема у контексті майбутнього запуску ринку факторингу

Національний банк України оприлюднив для громадського обговорення проєкт оновлених вимог до служби внутрішнього аудиту фінансових компаній. Документ уточнює правила роботи внутрішніх аудиторів, головних аудиторів та самих служб внутрішнього аудиту і передбачає зміни до Положення про корпоративне управління та систему внутрішнього контролю. Мета — імплементація Глобальних стандартів внутрішнього аудиту та адаптація регуляторних вимог до сучасних ризиків фінансового ринку.

У новій редакції пропонуються зміни щодо звітування про результати аудиторських перевірок, комунікацій з органами управління, планування діяльності служби, а також оновлення вимог до внутрішніх документів, процедур та професійного розвитку аудиторів. НБУ також розширив перелік ризиків у зв’язку з набуттям чинності Законом «Про факторинг» з 30 липня 2026 року.

Матеріали винесено на публічне обговорення, зауваження та пропозиції приймаються до 26 грудня 2025 року.

ЯК ЦЕ ВПЛИВАЄ НА БІЗНЕС

  1. Підвищення стандартів управління ризиками.
    Фінансові компанії мають посилити якість внутрішнього контролю та аудиту, зокрема щодо оцінки нових ризиків, пов’язаних із факторингом. Це вимагатиме оновлення внутрішніх положень, аудит-планів та процедур моніторингу.
  2. Зростання навантаження на служби внутрішнього аудиту.
    Глобальні стандарти внутрішнього аудиту передбачають систематичні перевірки, якісні та повні звіти, а також безперервний професійний розвиток аудиторів. Бізнесу доведеться інвестувати у навчання, сертифікацію та розширення компетенцій персоналу.
  3. Посилення ролі аудиту в корпоративному управлінні.
    Запропоновані зміни підвищують вимоги до комунікацій служби внутрішнього аудиту з органами управління. Це означає більшу відповідальність менеджменту за реагування на виявлені ризики та підвищену увагу до системи контролю на рівні наглядових рад і директорів.
  4. Необхідність адаптації до нових ризиків у сфері факторингу.
    Компаніям, що працюють на цьому ринку, доведеться переглянути risk management підходи та врахувати операційні, кредитні, юридичні й відповідні ризики, які тепер формально включені в регуляторні вимоги.
  5. Більша прозорість регуляторних очікувань.
    Публічне обговорення дає бізнесу можливість вплинути на фінальний текст вимог. Це знижує регуляторні ризики та дозволяє галузі підготуватися до практичного впровадження стандартів.

ЩО ЦЬОМУ ПЕРЕДУВАЛО

Оновлення ініційоване в межах ширшого курсу НБУ на підвищення стійкості небанківського сектору та приведення корпоративного управління фінансових компаній до міжнародних стандартів. У 2023–2025 роках регулятор послідовно посилював вимоги до ризик-менеджменту, внутрішнього контролю та прозорості небанківських установ, зокрема у зв’язку з реформами ринку факторингу та впровадженням нової нормативної бази.

Набуття чинності Закону «Про факторинг» з липня 2026 року вимагало перегляду переліку ризиків і уточнення функцій внутрішніх аудиторів. Паралельно НБУ гармонізує регуляції із Глобальними стандартами внутрішнього аудиту, які міжнародні фінансові установи застосовують для оцінки фінансової стійкості компаній.

У результаті регулятор підготував комплексне оновлення внутрішньоаудиторських вимог і виніс його на обговорення до 26 грудня 2025 року, після чого буде сформовано фінальну редакцію документа.

 

Аналітичні матеріали

Події

International Invest Summit: Jazz Business

International Invest Summit: Jazz Business

RAU Expo 2025

RAU Expo 2025

ІІ Інвестиційний Форум

ІІ Інвестиційний Форум

Фокус

11.12Оборонлогістика: структура, діяльність, флот і роль у військовій логістиці РФ

26.11Курсько-Краснодарська дуга: куди бити, щоб знеструмити російську енергетику поблизу кордонів України

21.11Газопровід «Джубга-Сочі»: як символ російської «величі» перетворився на вразливий елемент критичної інфраструктури

Новини