26.12.2025
Кабінет Міністрів України вніс зміни до постанови №61 від 27 січня 2021 року, якою регулюється порядок проведення переговорів та укладання договорів керованого доступу (ДКД). Ключова новація — запровадження змішаної моделі фінансування закупівель інноваційних лікарських засобів.
Відтепер закупівлі за ДКД можуть здійснюватися одночасно за рахунок державного бюджету, місцевих бюджетів та коштів закладів охорони здоров’я. Це означає, що до процесу поряд із державою можуть долучатися регіональні департаменти охорони здоров’я та окремі державні й комунальні лікарні.
Як зазначив міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко, у 2025 році в межах механізму ДКД уже укладено нові договори на постачання семи інноваційних лікарських засобів для пацієнтів із важкими та рідкісними захворюваннями. За його словами, цей інструмент дозволяє закуповувати дороговартісні препарати на значно вигідніших умовах, ніж на відкритому ринку.
Укладення договорів, як і раніше, відбуватиметься через Медичні закупівлі України — як у межах нових переговорів із виробниками, так і для додаткових закупівель за чинними контрактами (за погодженими обсягами та цінами).
Розширення ринку для фармвиробників
Змішана модель фінансування збільшує потенційний обсяг закупівель інноваційних препаратів. Окрім державного бюджету, у фінансуванні зможуть брати участь місцеві громади та лікарні, що робить ринок більш ємним і передбачуваним для виробників і постачальників.
Посилення позицій міжнародних фармкомпаній
Механізм ДКД із конфіденційними ціновими домовленостями залишається привабливим для виробників оригінальних інноваційних препаратів, які раніше не виходили на український ринок через обмежені платоспроможні можливості системи охорони здоров’я.
Більше гнучкості для лікарень
Заклади охорони здоров’я отримують інструмент прямого впливу на формування портфеля лікування, зокрема щодо застосування сучасних міжнародних клінічних протоколів. Це створює умови для розвитку спеціалізованих центрів та підвищення якості медичних послуг.
Чітке розмежування джерел фінансування
Важливим сигналом для ринку є те, що кошти Програми медичних гарантій (через НСЗУ) не можуть використовуватися для таких закупівель. Це зменшує ризики перехресного фінансування та забезпечує прогнозованість потоків коштів для бізнесу.
Механізм договорів керованого доступу Міністерство охорони здоров'я України та МЗУ використовують із 2022 року для закупівель дороговартісних інноваційних лікарських засобів. До цього такі закупівлі здійснювалися виключно централізовано і лише за рахунок державного бюджету, що обмежувало обсяги та швидкість доступу пацієнтів до сучасного лікування.
Воєнні умови, тиск на бюджет і зростання потреб у лікуванні складних захворювань актуалізували пошук гнучкіших фінансових моделей. Залучення місцевих бюджетів і самих лікарень стало логічним кроком для розширення доступу до інновацій без різкого збільшення навантаження на центральний бюджет.
Таким чином, оновлення постанови №61 закріплює перехід від суто централізованої моделі до більш децентралізованої та ринково орієнтованої системи закупівель, що водночас підвищує доступ пацієнтів до лікування і формує нові можливості для фармацевтичного бізнесу в Україні.
Уранова тінь «Росатому»: як Uranium One фінансує військову машину кремля та власну залежність
Оборонлогістика: структура, діяльність, флот і роль у військовій логістиці РФ
Курсько-Краснодарська дуга: куди бити, щоб знеструмити російську енергетику поблизу кордонів України
Регулятор посилює контроль за небанківськими фінансовими установами
Казино і букмекери зможуть отримувати ліцензії через Дію
Банки платитимуть 50% податку з прибутку: підписано закон