11.12.2025

Уряд затвердив новий Технічний регламент машин, наближений до стандартів ЄС

Він враховує вимоги щодо штучного інтелекту, кіберзахисту та частково завершених машин

Кабінет Міністрів України ухвалив постанову про запровадження нового Технічного регламенту машин, розробленого на основі Регламенту (ЄС) 2023/1230. Це один із ключових кроків на шляху до виконання Угоди про асоціацію та підготовки до укладення Угоди АСАА («промислового безвізу») у пріоритетних секторах.

Новий регламент встановлює сучасні вимоги до безпеки машин та обладнання з урахуванням розвитку технологій, використання штучного інтелекту, цифровізації виробничих процесів і кіберзагроз. Він замінить чинний Технічний регламент безпеки машин від 2013 року.

Основні новації:

  • оновлені правила безпеки для машин, частково завершених машин і супутньої продукції;
  • визначені перехідні положення — продукція, виготовлена за старими вимогами, певний час зможе перебувати на ринку, а чинні документи відповідності залишатимуться дійсними;
  • узгодження з європейськими нормами та зміни до суміжних урядових постанов;
  • дата набрання чинності — 20 січня 2027 року, одночасно з Регламентом ЄС.

Документ підготовлено у тісній координації з Єврокомісією та на основі результатів скринінгу розділу 1 «Вільний рух товарів» у Брюсселі.

«Цей документ відкриває новий етап у розвитку української промисловості… Це сигнал для бізнесу: правила зрозумілі, узгоджені з ЄС і працюють на майбутнє», — підкреслив заступник міністра економіки Віталій Кіндратів.

Як це впливає на бізнес

  1. Відкриття доступу до єдиного ринку ЄС.
    Гармонізація українських вимог із Регламентом (ЄС) 1230/2023 є базовою умовою підготовки до АСАА. Для виробників машин і обладнання це означає спрощення експорту, зниження технічних бар’єрів та зменшення витрат на сертифікацію.
  2. Підвищення безпеки продукції та відповідальності виробників.
    Нові вимоги охоплюють цифрові ризики, штучний інтелект, кіберзахист, інтеграцію сенсорних і автономних систем. Підприємствам доведеться адаптувати технічну документацію, системи управління якістю, підходи до оцінки відповідності.
  3. Прогнозованість регуляторного середовища та довгий перехідний період.
    Залучення перехідних положень та відтермінування набрання чинності до 2027 року забезпечують бізнесу час для модернізації виробництва та приведення продукції у відповідність до нових норм.
  4. Зміцнення конкурентоспроможності українських виробників.
    Уніфіковані правила, взаємне визнання процедур та наближення до європейського технологічного рівня дозволять українським компаніям виходити на ринки з високими стандартами безпеки.
  5. Нові вимоги до контролюючих органів та поняття відповідальних сторін.
    Упорядкування процедур наглядових органів та чіткі ролі виробника, імпортера, уповноваженого представника зменшать ризики затримок, формальних відмов і неоднозначного трактування норм.

Що цьому передувало

Реформування технічного регулювання є частиною стратегічної підготовки України до укладення АСАА — «промислового безвізу», який дозволить українській промисловій продукції вільно обертатися на ринку ЄС без додаткової сертифікації.

У березні 2025 року в Брюсселі Україна пройшла скринінг розділу «Вільний рух товарів», де новий регламент було визначено як один із пріоритетних для гармонізації. Після цього Мінекономіки проводило консультації з усіма зацікавленими органами — МОЗ, Мін'юстом та іншими структурами. Значна частина зауважень була врахована, натомість пропозиції, що суперечили європейському законодавству, не включені, аби зберегти повну відповідність нормам ЄС.

Прийняття документа — результат системної роботи над адаптацією національного законодавства до acquis ЄС та підготовки українського промислового сектору до інтеграції у європейські виробничі й логістичні ланцюги.

 

Аналітичні матеріали

Події

International Invest Summit: Jazz Business

International Invest Summit: Jazz Business

RAU Expo 2025

RAU Expo 2025

ІІ Інвестиційний Форум

ІІ Інвестиційний Форум

Фокус

11.12Оборонлогістика: структура, діяльність, флот і роль у військовій логістиці РФ

10.12Замкнути «московське кільце»: куди бити, щоб знеструмити російську енергетику поблизу Кремля

26.11Курсько-Краснодарська дуга: куди бити, щоб знеструмити російську енергетику поблизу кордонів України

Новини