20 November 2025
Кабінет Міністрів за ініціативи Міністерства оборони ухвалив рішення, яке відкриває новий формат оборонної співпраці між державою та бізнесом: підприємства можуть створювати власні групи протиповітряної оборони (ППО) для захисту критичної інфраструктури — під повним управлінням та координацією Збройних Сил України.
Це перший в історії інструмент, що дозволяє підприємствам легально долучатися до системи ППО, отримувати або закуповувати засоби оборони й діяти у межах єдиного цифрового контуру управління Повітряних Сил.
Рішення є частиною комплексного плану посилення повітряного щита України та пришвидшення реагування на загрози.
1. Оператори критичної інфраструктури
+ Доступ до нового рівня захисту об’єктів: енергетика, зв’язок, транспорт, водоканали отримують інструмент локальної оборони, який раніше був недоступним.
+ Менше ризиків простоїв: зменшується ймовірність пошкодження об’єктів, що у 2024–2025 роках призводило до багатомільярдних збитків.
+ Вища стійкість операцій: підприємства можуть розгортати власні ППО-групи та розташовувати сенсори ближче до критичних точок ризику.
2. Виробники оборонної продукції та приватні охоронні структури
+ Новий ринок та попит на локальні системи захисту.
Компанії з ліцензіями на роботу з вибуховими матеріалами чи виробництво боєприпасів зможуть долучатися до оборони та отримають доступ до замовлень у межах погоджених МОУ процедур.
3. Промислові групи, логістичні хаби, стратегічні підприємства
+ Прискорення реагування на загрози: розміщення ППО-груп на території підприємств скорочує час від виявлення до ураження цілі.
+ Підвищення інвестиційної стійкості: наявність локальних ППО-рішень зменшує ризики для іноземних партнерів і страхових компаній.
4. HR та внутрішня безпека
– Додаткові вимоги до персоналу:
Навчання та інструктаж проводитимуть Повітряні Сили, що вимагає залучення персоналу, але підвищує рівень корпоративної безпеки.
Після масованих атак на критичну інфраструктуру взимку 2022–2025 років виникла потреба в ущільненні ППО та швидшій реакції на повітряні загрози в регіонах із високою концентрацією підприємств.
Держава також зіткнулася з дефіцитом персоналу та обладнання для цілодобового покриття всіх об’єктів. Водночас компанії — особливо енергетичні та логістичні — не мали законних можливостей самостійно встановлювати чи застосовувати засоби локальної оборони.
МОУ запропонувало модель державно-приватної оборонної взаємодії, яка:
Це рішення стало частиною масштабного плану посилення повітряної оборони та підготовки країни до зимового сезону атак.
Газопровід «Джубга-Сочі»: як символ російської «величі» перетворився на вразливий елемент критичної інфраструктури
Принципи інвестування Воррена Баффета, запозичені та власні. Ч. 2. Вартісне інвестування
Стратегії Воррена Баффета, запозичені та власні. Ч.1. Власний доробок
Цифрова митниця: Кабмін оновив правила даних, реєстрів і процедур контролю
Україна запроваджує євростандарти для біопалива: Уряд затвердив новий Технічний регламент
Чистий прибуток банків зріс до 119,4 млрд грн: драйвер — вибухове зростання кредитування