19.11.2025

Сертифікація авіатехніки буде переглянута: ДС-10 приводять у відповідність до міжнародної практики

Рішення спрямоване на захист операторів, виробників та ремонтних підприємств від втрати ринку міжнародних місій

Державна авіаційна служба України оголосила про старт комплексного оновлення нормативної бази, зокрема перегляду документа ДС-10, який визначає порядок експлуатації повітряних суден радянського походження.

Причина — виявлені порушення у попередніх рішеннях Державіаслужби, які:

  • відхилилися від національних процедур сертифікації вертольотів Ми-8МТВ;
  • дозволили використання обмежених сертифікатів льотної придатності SAS, що застосовуються в міжнародній практиці до повітряних суден без повноцінного супроводу;
  • створили юридичну «сіру зону» щодо експлуатації українських вертольотів у міжнародних місіях.

Державіаслужба наголошує, що SAS категорично не відповідає реальному статусу українських Ми-8МТВ, які перебувають на повному супроводі виробників та ремонтних організацій і активно залучаються до миротворчих і гуманітарних операцій.

Як це впливає на бізнес

1. Авіаційні оператори: ризик втрати контрактів ООН та міжнародних місій

Застосування SAS (який не визнається ООН для повноцінних місій) могло:

  • позбавити українські компанії доступу до багатомільйонних контрактів;
  • поставити під сумнів безпеку та відповідність їх повітряних суден стандартам ICAO;
  • скоротити валютну виручку операторів і надходження до бюджету.

Після оновлення ДС-10 компанії зможуть відновити передбачуваність роботи на міжнародних ринках.

2. Виробники та ремонтні організації: відновлення попиту й експортної репутації

Неправильна класифікація літальних апаратів:

  • шкодила іміджу українських виробників та ремонтних заводів;
  • зменшувала потенціал експорту та участі в сервісних програмах;
  • створювала сумніви щодо якості робіт та технічного супроводу.

Повернення до прозорої сертифікації підсилить позиції підприємств у міжнародних переговорах.

3. Страховий ринок: зниження ризиків і чіткість у страхуванні місій

Через некоректний статус суда іноземні страхові компанії могли:

  • відмовляти у страхуванні польотів,
  • підвищувати вартість полісів,
  • вимагати додаткових аудитів.

Оновлене ДС-10 забезпечить стандартизовані умови страхування за міжнародними нормами.

4. Держава: збереження доходів від участі операторів у місіях та міжнародної довіри

Україна традиційно посідає важливе місце на ринку вертолітних послуг для ООН. Помилки в сертифікації:

  • ставили під загрозу репутацію держави як авіаційної країни з повним циклом підтримки техніки;
  • могли скоротити валютні надходження та податкові платежі;
  • впливали на місце України у міжнародних безпекових програмах.

Реформування ДС-10 спрямоване на повернення довіри донорів, партнерів і регуляторів.

Що цьому передувало

  • У 2024–2025 роках частина рішень попереднього керівництва Державіаслужби призвела до відхилення від національних процедур сертифікації повітряних суден Ми-8МТВ.
  • До українських вертольотів було помилково застосовано процедуру SAS, яка використовується лише для літальних апаратів, що фактично працюють «до кінця ресурсу» і не мають повного технічного супроводу.
  • Це суперечило нормам ICAO, не відповідало вимогам місіям ООН і створило ризики для контрактів українських авіаоператорів.
  • Авіакомпанії, виробники та ремонтні заводи почали звертати увагу на можливі наслідки для бізнесу, працівників і міжнародних партнерств.

Тепер Державіаслужба ініціювала перегляд ДС-10, приведення його у відповідність до міжнародних стандартів і відновлення прозорої правової бази для використання авіатехніки радянського походження.

Аналітичні матеріали

Події

International Invest Summit: Jazz Business

International Invest Summit: Jazz Business

RAU Expo 2025

RAU Expo 2025

ІІ Інвестиційний Форум

ІІ Інвестиційний Форум

Фокус

26.11Курсько-Краснодарська дуга: куди бити, щоб знеструмити російську енергетику поблизу кордонів України

21.11Газопровід «Джубга-Сочі»: як символ російської «величі» перетворився на вразливий елемент критичної інфраструктури

14.11Принципи інвестування Воррена Баффета, запозичені та власні. Ч. 2. Вартісне інвестування

Новини