12.11.2025
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), провела 6 листопада 2025 року нараду з операторами систем розподілу (ОСР) та Адміністратором комерційного обліку (АКО), присвячену питанням прозорості ринку послуг комерційного обліку електричної енергії.
Метою обговорення стало підвищення прозорості ціноутворення, розвиток конкуренції та забезпечення доступу споживачів до достовірної інформації про вартість таких послуг.
Під час засідання розглядалися три ключові аспекти:
За підсумками НКРЕКП ухвалила низку рішень:
1. Підвищення ринкової прозорості
Публікація консолідованої інформації про ціни створює єдиний орієнтир вартості послуг для всіх операторів та учасників ринку. Це зменшить ризики цінових зловживань, допоможе уникнути дискримінації між постачальниками та споживачами й зробить ринок більш прогнозованим для бізнесу.
2. Контроль за добросовісністю постачальників
Розміщення відкритих даних на сайті АКО створює механізм суспільного контролю: споживачі, бізнес і регулятор зможуть порівнювати тарифи різних ППКО, виявляти необґрунтовані відхилення і потенційні зловживання. Це сприятиме формуванню здорової конкуренції між операторами систем розподілу.
3. Для енергетичного бізнесу — додаткові вимоги до звітності
ОСР тепер зобов’язані оперативно звітувати перед НКРЕКП та АКО про будь-які зміни у вартості послуг. Це потребуватиме покращення внутрішніх процесів обліку та комунікації в компаніях, проте забезпечить більшу прозорість діяльності й довіру клієнтів.
4. Вплив на споживачів і кінцевих користувачів
Завдяки оприлюдненню аналітичних даних споживачі зможуть порівнювати тарифи на послуги комерційного обліку, розуміти структуру ціноутворення та приймати більш зважені рішення при виборі постачальника або підключенні до мережі.
Питання прозорості ринку послуг комерційного обліку електроенергії НКРЕКП послідовно піднімає з моменту впровадження нової моделі ринку електроенергії у 2019 році. Раніше ринок послуг обліку залишався фрагментованим: оператори систем розподілу самостійно формували ціни на свої послуги, що призводило до значних розбіжностей і потенційних ризиків зловживань.
У 2024–2025 роках регулятор посилив аналітичний моніторинг, а після низки звернень від бізнесу та споживачів ініціював створення єдиної публічної бази даних щодо цін і постачальників послуг комерційного обліку.
Цей крок — частина ширшої стратегії демонополізації та цифровізації енергетичних послуг, що реалізується НКРЕКП спільно з Міністерством енергетики та ринковими операторами.
Хочете ґрунтовніше розібратися в подіях, трендах і залаштункових контекстах української енергетики? Замовляйте аналітичний звіт Energy Report Ukraine за ІІІ квартал нинішнього року. Це перший випуск звіту, який UCAI надалі готуватиме щоквартально.
Курсько-Краснодарська дуга: куди бити, щоб знеструмити російську енергетику поблизу кордонів України
Газопровід «Джубга-Сочі»: як символ російської «величі» перетворився на вразливий елемент критичної інфраструктури
Принципи інвестування Воррена Баффета, запозичені та власні. Ч. 2. Вартісне інвестування
НКЦПФР: ринок сталого фінансування переходить до етапу регуляторної консолідації
Уряд запускає грантову програму для виробників компонентів БпЛА
Україна та Ізраїль узгодили нові напрями торговельно-економічної взаємодії