5 November 2025

Тариф «Укренерго» зросте до 786,74 грн/МВт·год: половину структури формують виплати на підтримку ВДЕ

Регулятор прогнозує витрати компанії на рівні 74,3 млрд грн; найбільше зростання — у сегменті домашніх СЕС

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), схвалила проєкт тарифу НЕК «Укренерго» на передачу електроенергії у 2026 році на рівні 786,74 грн/МВт·год (без ПДВ). Це на 14,6% більше порівняно з чинним тарифом у 2025 році (686,23 грн/МВт·год).
Для підприємств “зеленої” електрометалургії тариф встановлено на рівні 428,63 грн/МВт·год, що на 19,2% вище поточного показника.

Необхідний дохід компанії у структурі тарифу визначено на рівні 74,33 млрд грн, що на 6,7 млрд грн більше за показник 2025 року. Найбільшу частку тарифу формують спеціальні обов’язки (ПСО) з підтримки “зеленої” енергетики — 358,11 грн/МВт·год, або майже половина всієї вартості.

Загальні витрати на ВДЕ становитимуть 33,8 млрд грн, з яких 24 млрд грн спрямовуються на промислову генерацію, а 9,7 млрд грн — на домашні СЕС. Ще 116,6 млн грн передбачено для постачальника “останньої надії”.

Як це впливає на бізнес

  1. Промислові споживачі.
    Підвищення тарифу на передачу електроенергії збільшить собівартість енергоємного виробництва, особливо у металургії, машинобудуванні, хімічній промисловості та агропереробці. Для підприємств, які працюють на внутрішньому ринку, це означатиме зростання цінового тиску та зниження маржі прибутковості.
  2. ВДЕ-компанії.
    Зростання обсягу коштів, спрямованих на ПСО, свідчить про зміцнення фінансової підтримки сектору відновлюваної енергетики, що важливо для інвесторів. Однак збільшення витрат на компенсації (з 0,6 до 2,2 млрд грн) свідчить про необхідність оптимізації генерації та балансування системи, зокрема через дефіцит потужностей у пікові години.
  3. Енергетичний ринок.
    Підвищення тарифу може посилити навантаження на бізнес у короткостроковій перспективі, але водночас підтримати стабільність системного оператора та забезпечити належне фінансування оновлення інфраструктури. Збільшення витрат на ремонти (до 0,76 млрд грн) і зарплати (до 3,9 млрд грн) покликане зміцнити операційну спроможність «Укренерго» в умовах триваючих атак на енергомережу.
  4. Інвестиційний контекст.
    Для компаній, що планують інвестувати у “зелену” енергетику, це рішення сигналізує передбачуваність державної політики та підтримку ВДЕ через тарифні механізми. Проте для традиційних виробників електроенергії підвищення тарифу може підвищити фінансові ризики та змусити переглянути виробничі бюджети.

Що цьому передувало

Тарифна політика НКРЕКП щодо «Укренерго» зазнала суттєвих змін після початку повномасштабної війни. У 2023–2024 роках регулятор неодноразово підвищував тариф на передачу, компенсуючи зростання витрат компанії на ремонт, відновлення енергетичних об’єктів і виплати за зеленими тарифами.
Частка ПСО в структурі тарифу у 2025 році вже перевищувала 45%, і новий проєкт закріплює цю тенденцію.

Збільшення витрат на підтримку домогосподарств із сонячними панелями (на +2,8 млрд грн) свідчить про розширення сегменту розподіленої генерації, тоді як зменшення фінансування промислової ВДЕ (–1,2 млрд грн) — про корекцію моделі підтримки у напрямі більшої соціальної орієнтації.
Рішення, ухвалене НКРЕКП, ще буде обговорюватися перед остаточним затвердженням, а остаточний тариф може бути переглянутий із урахуванням фактичних даних про баланс виробництва й споживання електроенергії наприкінці 2025 року.

 

Аналітичні матеріали

Події

International Invest Summit: Jazz Business

International Invest Summit: Jazz Business

RAU Expo 2025

RAU Expo 2025

ІІ Інвестиційний Форум

ІІ Інвестиційний Форум

Фокус

30.10Energy Report Ukraine: інсайди, політика, бізнес

24.10НБУ зберіг облікову ставку 15,5% через посилення інфляційних ризиків

20.10В ЄС обговорюється створення загальноєвропейської фондової біржі

Новини