Пільгові тарифи для населення продовжено до березня 2026 року, а ціна для генерації зростає на 15–17%
Кабінет Міністрів продовжив дію пільгових цін на природний газ у межах ПСО до 31 березня 2026 року (постанова КМУ від 10.10.2025 №1306) і одночасно оновив цінові параметри для частини виробників електроенергії:
- Для населення (через теплопостачання/гарячу воду): ціна газу 7 240 грн/тис. м³ з ПДВ — без змін.
- Для бюджетних установ: 16 390 грн/тис. м³ з ПДВ — без змін.
- Для енергогенерації (пільгові постачання від ГПК «Нафтогаз Трейдинг»):
- ТЕЦ у теплофікаційному циклі — з 18 000 до 21 000 грн/тис. м³.
- ТЕС/ТЕЦ у конденсаційному циклі — з 14 000 до 16 000 грн/тис. м³.
- Газотурбінні/газопоршневі установки (лише електрика) — з 14 000 до 16 000 грн/тис. м³.
- Газотурбінні/газопоршневі когенераційні — з 18 000 до 21 000 грн/тис. м³.
Також оновлено джерела та канали постачання в рамках ПСО:
- УГВ і Чорноморнафтогаз з 01.05.2022 до 31.03.2026 продають газ НАК «Нафтогаз України» за 7 240 грн/тис. м³ (з ПДВ).
- Укрнафта з 01.04.2025 до 31.03.2026 — за 12 000 грн/тис. м³ (з ПДВ).
- Оператор ГТС України з 10.10.2025 до 31.03.2026 зобов’язаний закупити 340 млн м³ тільки імпортного газу за біржовими індикаторами (кордон ЄС/режим «митний склад»).
Окремо визначено рамку «опалювального періоду» для цілей ПСО: 01.11.2025–31.03.2026 (на фактичний старт сезону впливають температурні умови: три доби ≤ +8 °C).
Як це впливає на бізнес
1) Передбачуваність для ЖКГ та бюджетної сфери. Збереження незмінних цін для теплокомуненерго та бюджетних установ дає можливість планувати касові розриви, тарифи й ремонти без форсованого перегляду кошторисів у розпал сезону.
2) Перекалібрування собівартості для генерації. Підвищення пільгових цін на газ для ТЕС/ТЕЦ та GT/GP-установок підвищить маргінальні витрати електрогенерації з газу. Це:
- стимулює оптимізацію паливного міксу (баланс газ/вугілля/ВДЕ/імпорт),
- може підтягнути ринкові ціни на електроенергію у пікові години, особливо в регіонах з дефіцитним балансом.
3) Стійкість постачання й ліквідності ринку. Продовження ПСО та зобов’язання ОГТСУ закупити 340 млн м³ імпортного ресурсу підсилюють баланс запасів і тиску в ГТС, знижуючи ризики перебоїв і цінових сплесків у холодні періоди.
4) Прогнозованість для промисловості та сервісів. Стабільність теплової складової та зрозумілий горизонт ПСО до кінця березня 2026 року звужують інфляційні ризики для бізнесів, чутливих до витрат на опалення/гарячу воду (харчопереробка, HoReCa, девелопмент/управління нерухомістю тощо).
5) Довший інвестиційний горизонт. Закріплений строк дії ПСО та формула джерел газу формують передбачувані умови для капітальних рішень у теплогенерації (модернізація котелень, когенерація, балансуючі GТ/GP-установки) та для проектів енергоефективності.
Що цьому передувало
- З початку повномасштабної війни ПСО використовується як антикризовий інструмент стримування тарифів для населення та критичної інфраструктури.
- У 2024–2025 роках уряд поетапно продовжував дію ПСО та коригував цінові параметри для окремих категорій споживачів, балансуючи між соціальним захистом, енергетичною безпекою і ринковими сигналами для генерації.
- Поточна постанова №1306 синхронізує джерела ресурсу (УГВ/Чорноморнафтогаз/Укрнафта, імпорт для ОГТСУ), цінові «якорі» та календар опалювального періоду в межах ПСО, щоб проходження зими 2025/26 відбувалося у більш керованих умовах для ринку та споживачів.
НБУ повторно виніс на обговорення зміни до правил переказів без рахунку
ЄБРР: половина фінансування в Україні спрямована до приватного сектору
Технології змінюють споживання нікотину: нові продукти витісняють сигарети