28 May 2025
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) затвердила Порядок формування переліку активів, включно з грошовими коштами, які належать клієнтам/депонентам професійного учасника ринків капіталу, до якого застосовано санкцію у вигляді «блокування активів». Рішення 09/21/2262/K03 набуло чинності 27 травня 2025 року. Документ запроваджує нормативну процедуру, за якою встановлюється, які активи (у тому числі цінні папери та гроші) залишаються у власності клієнтів підсанкційної компанії та можуть бути повернуті їм.
1. Сфера дії та підстави застосування:
Документ застосовується у разі санкційного рішення РНБО, введеного в дію Указом Президента, яке стосується професійного учасника ринку капіталу — зокрема, торговців цінними паперами або депозитарних установ. Якщо до такого суб'єкта застосовано санкцію у формі блокування активів, НКЦПФР повинна сформувати перелік активів, які належать його клієнтам і не мають підстав для обмеження.
2. Кого охоплює перелік:
3. Джерела даних:
Комісія формує перелік на підставі інформації від:
4. Структура переліку:
Перелік оформлюється у форматі Excel та поділяється:
5. Дані по кожному клієнту включають:
6. Верифікація та виключення з переліку:
НКЦПФР перевіряє клієнтів на відповідність ризик-факторам, зокрема:
Клієнти, що відповідають цим критеріям, не включаються до переліку, отже, їх активи залишаються заблокованими.
7. Подальші дії:
Затверджений перелік передається відповідним суб’єктам (ЦД, НБУ, банки), які за погодженням з НКЦПФР і НБУ мають забезпечити повернення активів клієнтам.
1. Захист інтересів клієнтів:
Цей механізм забезпечує відмежування клієнтських активів від власності підсанкційної компанії, що дозволяє уникнути масового "замороження" приватних інвестицій, якщо санкції накладаються не на самих клієнтів, а на посередника.
2. Зменшення правової невизначеності:
До ухвалення порядку ринок не мав чітких правил, як діяти у разі, якщо санкції накладаються на професійного учасника. Тепер НКЦПФР встановлює прозору процедуру, що підвищує довіру до фінансового сектору.
3. Витрати на комплаєнс і перевірки:
Нові вимоги потребують додаткових юридичних і технічних дій з боку банків, Центрального депозитарію та самих підсанкційних учасників. Це може збільшити навантаження на back-office та викликати затримки в обробці заявок клієнтів.
4. Вплив на іноземних інвесторів:
Уточнено умови щодо нерезидентів та осіб з реєстрацією у країнах-агресорах. Це дозволить виключати з обігу підозрілі активи, зберігаючи при цьому законні інтереси резидентів і прозорих міжнародних учасників.
Раніше законодавство передбачало можливість блокування активів у рамках Закону України «Про санкції», але не визначало механізму розподілу клієнтських коштів та цінних паперів у разі, якщо санкції застосовані саме до ліцензованого посередника. На практиці це призводило до ризику втрати контролю над власними активами навіть у несанкційованих інвесторів.
Тепер, у відповідь на зростання кількості підсанкційних компаній через війну з рф, НКЦПФР заповнила цю прогалину, діючи на підставі ст. 5 Закону «Про санкції» та ст. 29 Закону «Про державне регулювання ринків капіталу».
Як рішення провідних центробанків позначаються на глобальній економіці
Як не втрапити в халепу. 10 ознак потенційно шахрайського інвестпроєкту
Чи варто інвестувати у відновлення Житнього ринку
Лісова галузь переходить на «цифру»: Кабмін змінив правила видачі ключових документів
НКРЕКП удосконалила правила розрахунку обсягів електроенергії
Нові правила НКЦПФР: як розглядатимуться порушення на ринках капіталу